Penguasa Ukir Prestasi, Rakyat memuji

 


Selamat datang di cek wan kupi

Ketika saya masih bekerja di "SUNWAY LEGON HOTEL and SPA" hampir di setiap minggu di waktu luang saya duduk di sebuah gerai makan di jln masuk ke kampong Datok Harun Petaling Jaya Malaysia. 

Saya memperhatikan peniaga lemang di pinggir jalan gerai berkenaan. Peniaga itu membawa lemang yang sudah siap untuk di panggang di tempat ia berniaga.

Mata saya tidak lepas memperhatikan peniaga itu melayani pembeli yang datang dan pergi tiada henti. Di negeri bertuah itu ada "PERIZINAN" khusus bagi peniaga, mereka tidak boleh berniaga di sembarangan tempat. 

Pantas saja pihak berkuasa akan menertibkan bahkan merampas barang - barang peniaga yang berdegil tidak ikut aturan. Aturan itu di buat untuk kebaikan para peniaga itu sendiri.

Ketika penguasa setempat menghampiri peniaga lemang itu, ramai orang mengira akan di rampas dan di gusur. Sangkaan orang ramai ternyata salah. 

Ada yang istimewa perlakuan pihak berkuasa terhadap penjual lemang ini. Mereka tidak menggusur serta merta. Mereka mengambil masa berbulan - bulan memperhatikan, barangkali juga membuat kajian. 

Pada akhirnya tempat yang layak diberikan kepada penjual lemang ini. Tahukah anda itulah sebuah rahasia kenapa Malaysia dijuluki negeri bertuah, semoga masyarakat kita banyak berdo'a ketimbang menghujat, kami minta pihak berkuasa bekerja lebih keras lagi untuk kesejahteraan warganya, aaamiiin.






ibnuhajarnurdin

contak : aduanwargakita@gmail.com






Ulasan

POPULAR

Suarakan Lebih Kuat Lagi Israel Is Teroris

Tak Ada Pilihan Terpaksa Berani Sama Lembu

Terapkan Qanun Ada Imum Malah Membantah

Aceh Tetap Miskin Walau Anggaran Melimpah

Data Identitas Kita Berserak di Mana - mana

Sumur Bor Dan Berak Dalam Plastik